Nepohodlná sedadla udělají z jízdy v jinak skvělém voze dokonalé utrpení. Precizně provedené a pohodlné sedačky však vytvoří i z klasického auta automobil snů. Povrchový materiál, kterým jsou autosedadla potažená, hraje velkou roli nejen v pocitu ze sezení, ale i ve snadnosti jejich údržby.
Textilní látka
Nejdostupnější možností pro nenáročné jsou sedadla potažená černou nebo jemně vzorovanou látkou s průměrnou životností v základní výbavě. Výhodu je její savost, i když po čase se vsáknutý pot v kombinaci s prachem a nečistotou promění v nevábné fleky, které je třeba pořádně vyčistit.
Alcantara
Alcantara je velurová umělá kůže laminovaná netkanou textilií. Objevuje se často v luxusních a sportovních vozech. Rouno z bikomponentních jemných vláken, která se laminují polyuretanem, je zpevněné vpichováním, brousí se a barví. Na omak příjemný a savý povrch neklouže, připomíná semiš a snadno se čistí. Časem může laminace povolit a broušená vrstva degradovat a žmolkovatět.
Kůže
Nestárnoucí klasika v podobě zvířecí, zpravidla hovězí kůže, je snadno omyvatelná, příjemná na omak, vypadá luxusně a snadno se čistí, jestliže tedy víte jak na to. Pokud nemá kůže pravidelnou údržbu, tak praská a degraduje. Slabinou je kluzký povrch, nižší savost potu a tepelná nestálost. Kůže v zimě studí a v létě pálí, což se dá dnes snadno vyřešit vyhřívanými a odvětrávanými sedadly.
Vlna
Nejdražším, ale také asi nejlepším materiálem zůstává kvalitní tkaná ovčí vlna, která vyžaduje specifickou péči. Je dokonale měkká, příjemná na dotek, savá i prodyšná, takže přirozeně odvádí tekutiny. Najdete ji v těch nejluxusnějších vozech jako je Range Rover, Rolls Royce či Toyota Century.
Mikroplyš či velur
Mikroplyš má díky přirozené hydrofobnosti povrchu tvořenému miniaturními štětinkami vysokou savost, neklouže, nestudí, nepálí, je příjemný na omak a má dlouhou životnost. Jeho výroba není levná, materiál je dražší a dnes jej bohužel spíše nahrazuje kůže, vlna a speciální syntetické materiály.
Udržitelné materiály
Ekologické materiály spojuje rostlinný původ, recyklace a snaha o ochranu planety i přírodních zdrojů. V BMW i3 jsou třeba sedadla z recyklovaných PET lahví a přírodní třísloviny z olivových listů. Ty ale urazily do Německa dlouhou cestu, což uhlíkové stopě moc nepřidá. Výsledkem je navíc látka a koženka. Je tedy na vás, zda raději nesáhnete třeba po příjemném a snadno čistitelném veluru.
Aftermarket potahy
Mnohé obchodní domy dnes nabízejí cenově dostupné polyesterové aftermarket potahy veselých barev. Umělá tkanina však méně saje, přitahuje nečistoty a brzy jsou na ní vidět skvrny. Na pohled vás neohromí a na holé kůži vás může škrábat a svědit. Korálkové potahy imitují masážní sedadla a vyhřívané podložky do zásuvky autozapalovače nahradí výhřev. Ať už si vyberete jakýkoliv materiál, vždy jej budete muset pravidelně čistit. A s tím vám rádi pomůže. Tady najdete naše aplikační centra.