Ventilový rozvod patří k nejdůležitějším součástem motoru automobilu, řídí přívod vzduchu do válců motoru, tok plynů i paliva a odpovídá za odvod výfukových plynů. Přes ventilový rozvod se uvádí do pohybu rotující klikový hřídel, který slouží k otevírání a zavírání ventilů pomocí rozvodového řemene nebo řetězu. Někdy pohání rozvodovka i vodní čerpadlo, olejové čerpadlo a zapalovací jednotku.
Jak funguje rozvod motoru
Ventilový rozvod pístového motoru zajistí ovládání sacího a výfukového ventilu tak, aby byla do válce přiváděna náplň a odváděny spaliny vzniklé spalováním. Správný průtok směsi válci a odvod spalin umožní funkční časování. Ventily se otevírají a zavírají dle typu motoru pomocí 1 či 2 vačkových hřídelí. Vačky ventily otevírají a zavírají v optimálním intervalu a motor správně pracuje.
Konstrukce ventilového rozvodu
Ventilový rozvod je důležitý při synchronizaci činnosti klikového a vačkového hřídele. Rozvodový řemen nebo řetěz umožní jejich správnou součinnost. Vačkový hřídel se otáčí 2x pomaleji než klikový hřídel. Řemen nebo řetěz přenáší pohon z hnacího řetězového kola na klikovém hřídeli na řetězové rozvodové kolo umístěné na vačkovém hřídeli od samotného okamžiku spuštění motoru.
Intervaly výměny
Řemen se má měnit každých 100 000 km, řetěz za 300 000 až 400 000 km. Interval výměny rozvodů stanoví výrobce pro daný model a typ motoru. Životnost rozvodového kola je 80 000 a 100 000 km. Rozvodové řemeny se musí vyměnit i s řemenicemi a napínákem podle intervalu výměny. Jinak hrozí prasknutí řemene či řetězu a poškození motoru. Důležité je pravidelně měnit i olej, protože napínák řemene pracuje pod tlakem oleje. Snímač polohy vačkového hřídele optimalizuje a kontroluje fázi časování a je součástí motorů s proměnným fázováním vačkového hřídele.
Nejčastější poruchy
V moderních motorech jsou ventily s písty blízko u sebe. I nepatrná odchylka v časování může být příčinou nevratného selhání jednotky. Při špatně fungujícím ventilovém rozvodu se písty ohnou, motor ztratí kompresi a dojde k poškození hlavy motoru, kdy do ní zlomený ventil prorazí díru. Pokud se přetrhne rozvodový řemen či řetěz, kompletní oprava motoru se většinou nevyplatí.
Jak odhalit poruchu
Poruchu ventilového rozvodu poznáte podle zvuku a brzdícího motoru. Hluk představuje nepřetržité pískání při nízkých otáčkách a kovové zvuky z jednotky. Nastanou problémy se startováním motoru se škubáním, nerovnoměrný chod, citelně nižší výkon a zvýšená spotřeba paliva.
Jak nastavit časování
Po montáži nového řemene zkontrolujte funkci s ostatními součástmi systému. Otáčejte klikovým hřídelem rukou, což způsobí otáčení řemene. Správné seřízení rozvodů ovlivní životnost motoru. Pokud se součásti nepohybují synchronizovaně, začněte od začátku, aby nedošlo k poškození motoru.